İnsan
Hüquqları Komitəsinin sədri Zahid Orucun parlamentin bugünkü iclasında bildirib
ki, dünən iki Komitənin üzvləri, o cümlədən Milli Məclis sədrinin birinci
müavini hörmətli Əli Hüseynli, digər tərəfdən Daxili İşlər nazirliyi insan
alverinə qarşı mübarizə Baş idarəsinin rəhbər təmsilçiləri ilə birgə İnsan
Milli Koordinatorun illik məlumatı ətrafında çox səmərəli, detallı və mühüm təkliflərlə
keçən müzakirələr oldu. Biz indi hörmətli Seyfulla Əzimovun məruzəsində bizə təqdim
olunmayan bir neçə mühüm faktların da şahidi olduq və hesab edirik ki, bunlar
müzakirə olunan məsələyə obyektiv qiymət vermək üçün çox əhəmiyyətlidir:
Komitə
sədri deyib ki, bəşəriyyət üçün beynəlxalq terror, qanunsuz silah alveri və
narkotika ticarəti kimi təhlükəli və beynəlmiləl xarakterə malik olan insan
alveri cinayətlərinə qarşı mübarizə hər
il güclənsə də, sərt məhkəmə hökmləri çıxarılsa da dünyada və yerləşdiyimiz
regionda belə demək mümkünsə, "qara bazar”da insanların əmtəəyə çevrilməsi
faktlarının sayı azalmır:
"Mütəşəkkil
cinayətkarlıq əməlləri əvvəlki kimi mafioz strukturlara bənzəmir, indi o yeni
biznes qaydalarına, bazar modellərinə və vasitələrinə, müasir kommunikasiya
resurslarına çox mütəhhərik uyğunlaşır və onlar adamların alınınb-satılmasından
gəlir əldə etmək üçün qloballaşmanın gətirdiyi sərhədsiz məkan, vizasız gediş-gəliş
və azad iqtisadi zonalara çevik uygunlaşdırmaga nail olurlar. BMT-nin rəsmi məlumatına
görə məcburi əməyə cəlb etmə dünyada birinci yeri tutur. Qurbanların sırasında
belə adamların xüsusi çəkisi 59 faiz təşkil edir. 2-ci yer cinsi istismar tutur
və bəllidir ki, belə əməllər əsasən qadın və uşaqlara qarşı yönəlir. 3.Transplatasiya
məqsədi ilə risk qrupuna daxil olan aztəminatlı, yaxud problemli ailələrin üzvlərindən
donor kimi istifadə edilməsi-burada beynəlxalq şəbəkə leqal biznesdə olduğu
kimi brokerlərin, yerli əmək miqrasiyası agentliklərin, vasitəçilərin, həkimlər
və medpersonalın, klinikaların administrasiyası və digər qüvvələrin müştərək
cinayətkar xidmətlərindən istifadə edir, ona görə də belə kriminal fəaliyyətin
aşkara çıxarılması və onlara qarşı effektli mübarizə son dərəcə çətindir”.
"İnsan alverinə qarşı” mübarizə haqqında
qanunda qeyd olunur ki, 1.0.2. insanların istismarı - məcburi əmək (xidmət),
cinsi istismar, köləlik, insan orqanlarının və toxumalarının qanunsuz
çıxarılması, şəxs üzərində qanunsuz biotibbi tədqiqatların aparılması, habelə
insanların digər formada istismar edilməsi insan alverinin müxtəlif
formaları hesab edilir. Lakin sonillər
bir sıra ATƏT ölkələrində "insan alveri”nin hüquqi definitsiyası daha da genişləndirilib-məsələn,
terror məqsədilə məcburi olaraq insanların müxtəlif silahlı qruplara cəlbi,
onlardan yaraqlı kimi istifadə olunması da hesabatlarda yer almağa
başlayıb. Avropa Şurasına üzv ölkələrdə
vəziyyətə QRETA- adlı təşkilat nəzarət və monitorinq həyata keçirir. (About
GRETA – the Group of Experts on Action against Trafficking in Human Beings)
Professional insanlardan, prokurorlardan və digər ixtisaslı kadrlardan ibarət
qurumdur..Eləcə də ABŞ Dövlət Departamentinin illik hesabatları bu sahədə əsas
indikator olaraq qalır”.-deyə, bildirib.
O
daha sonra qeyd edib ki, hesabata sistemli baxdıqda insan alveri ilə mübarizə
üzrə indikatorlarının artması və ya əksinə azalması ilə bağlı bir çox rəqəmlərə
aydınlıq gətimərk olur. Bəzi dinamikaları ayırmaq istərdik:
"Məsələn, 2018-ci il üzrə hesabatda yazılıb:
ASAN nəzdində Əmək Münasibətlərinin Monitorinqi Mərkəzinin yoxlamalarında 79 tikinti obyektində 946 nəfərin
müqavilə olmadan işləməsi aşkar edilib. Pozuntularla bağlı
6 təşkilat barədə
cinayət işləri başlanılmış,
35-i haqqında 527.000 manat
məbləğdə inzibati cərimə,
27-si barədə 468.000
manat vergi sanksiyası tətbiq olunub. Bu ilki hesabatda eyni indikatorla
bağlı deyilir: monitorinqlərlə 120
tikinti obyektində 351 nəfərin müqaviləsi olmadığı aşkarlanıb. Bununla
bağlı 39 təşkilat haqqında ümumilikdə
454.000 manat inzibati cərimə tətbiq edilmişdir.
Göründüyü
kimi, tikinti sektorunda məcburi əməyə cəlb etmə meyli azalmayıb. 2018-ci ilə
dair hesabatda 144
insan alveri faktı, bu ilkində-186 insan alveri hadisəsi qeydə alınıb və
ilk baxışda baş verən artımla əlaqədar verilən izahda qeyd olunur ki, açılmış
müxtəlif cinayət işlərinin bir ildən digərinə keçməsi belə bir mənzərəni
yaradır. İnsan alverinə qarşı mübarizə üzrə QHT- koalisiyasına 44 təşkilat
daxildir və belə böyük bir şəbəkə öz özlüyündə ixtisaslı və peşəkar 3 cü
sektorla birgə işi tələb edir.İki il əvvəl həmin təşkilatların 53 layihəsinə
412 min manat; 2019-da 20 layihəyə 209 min manat vəsait ayrılıb.
Digər mühüm
bir nəticə, sərt cəzalara, ağır məhkəmə hökmlərinə baxmayaraq, ən böyük
problemlər-qurbanların ifadə verməkdən çəkinmələri, ictimaiyyətin mühakiməsindən
və ömürlük qınaqlardan qorxmaları bu cinayətlə mübarizənin effektivliyinə mənfi
təsir göstərir..Ənənələrin dəyişməsi üçün hələ çox işlər görülməlidir. Məcburi əməyə
cəlb, cinsi istismar, insan orqanlarının transplatasiyası- sırasında ilk ikisi
xüsusi yer turur və onların sırasında qadınlar və uşaqların xüsusi çəkisi son
14 ildə təəssüf ki, yüksək olaraq qalır.Məlumatın sonunda təqdim edilən cədvəldən
göründüyü kimi, onlar 92 faiz təşkil edir. Digər tərəfdən, məsuliyyətə cəlb
edilənlərin sırasında da qadınların çəkisi
85 faizə bərabərdir”.
Komitə sədri daha sonra ifadə edib ki, beynəlxalq
reytinqlər sırsında mühüm yer tutan BMT-nin "Ümumdünya İnsan alveri Hesabatı” indiyədək beş dəfə
nəşr edilib. Buraya 142 ölkə üzrə insan alveri məlumatları daxil edilir.
BMT-nin 2019-cu il üçün "insan alveri ilə mübarizədə səylərinin koordinasiyasının daha da
yaxşılaşdırılması" mövzusunda icmal məruzəsində üzv dövlətlərin fəaliyyəti haqqında məlumat əksini
tapıb. BMT-nin üzv dövlətlərə göndərdiyi sorğuya Azərbaycanın cavab vermədiyi göstərilir. Ümidvarıq ki, bu
məsələyə Baş İdarə tərəfindən aydınlıq gətiriləcəkdir:
"Azərbaycanda
sayca 4-cü-2019-2023-сü illər üçün Milli Fəaliyyət Planı hazırlanıb. Əvvəlki 3
Planın yekunları haqda məlumatların ümumləşdirilməsi yaxşı olardı, eləcə də
onların BMT, Avropa Şurası və digər müvafiq təşkiltalara göndərilməsi vacibdir.
Milli Koordinatorun məruzəsində ABŞ Dövlət Departamentinin 187 ölkə üzrə
hazırladığı "İnsan alveri ilə bağlı” 2019-cu il Hesabatına münasibət bildirilməsi
də çox vacibdir. Çünki həmin hesabat Azərbaycan hüquq-mühafizə orqanlarının
işini çox yanlış və təhrif edilmiş şəkildə təqdim edir.
Məsələn, Dövlət Departamenti yerli məhkəmələri
də insan alveri qurbanlarına verilən hökmlərin yüngülləşdirilməsini və ya şərti
cəzaların alınmasında və qeyri-hökumət təşkilatları (QHT) tərəfindən yaradılan
insan alveri qurbanları üçün sığınacaq yerlərinin maliyyələşdirilməməsini iddia
edib. Halbuki respublikamız Cənubi Qafqaz regionunda Gürcüstan və və Ermənistanla
müqayisədə bu sahədə fəaliyyət göstərən yerli QHT Koalisiyanı maliyyələşdirən
yeganə ölkədir. Məbləğ haqda yuxarıda qeyd etdik-20 layihəyə 209 min manat. Lakin
Departamentin sənədində bu haqda qeydlər yoxdur. O cümlədən, Azərbaycan
Respublikasının Cinayət Məcəlləsində insan alveri və məcburi əməyə görə kifayət
qədər sərt cəzalar nəzərdə tutulmasını vurğulanıb. (144-1, 144-2). Hüquq-mühafizə orqanlarının cinayətkarlara
kifayət qədər sərt münasibət göstərmədiyi bildilir.Misal kimi, qadınlara qarşı
istismarı həyata keçirənlərin-təşkilatçı şəxslərin beş ildən on ilədək
azadlıqdan məhrumetmə ilə cəzalandırılmasını, uşaqlara qarşı oxşar cinayətlər
törədildiyi təqdirdə səkkiz ildən on ilədək müddətə azadlıqdan məhrumetmə cəzası
verildiyini göstərib.Lakin Baş İdarə faktların yanlış olduğunu dünənki mzakirələrdə
bəyan etdi, elə olan təqdirdə həqiqi məlumatlar Departamanetin hesabatı
hazırlayan heyətinə göndərilə bilər”.
"ABŞ
Dövlət Departamentinin hesabatında bəzi vəzifəli şəxslərin pambıq yığımına dövlət
sektoru işçilərini cəlb etmələri haqqında məlumatlar yerli mətbuatdakı yazılara
əsaslanaraq verilib. Lakin belə faktların məcburi əmək kimi təqdim edilməsinə
dair rəsmi mövqe Hesabata alteranativ kimi verilməyib.( Azərbaycanın pambıq
tarlalarında insan hüquqlarının vəziyyətinə dair MONİTORİNQ HESABATI
(Monitorinq dövrü: 1 oktyabr 2018-ci il-30 yanvar 2019. Hesabatı
hazırlayanlar:
Bütün bunlara görə, Azərbaycan insan
alveri ilə mübarizədə ikinci səviyyənin ikinci alt qrupuna endirilib və Ermənistan
ikinci səviyyənin 1-ci altqrupundadır. Vacib haşiyə: Cari ildən ABŞ Departamentinin
Hesabatında insan alverində "mənbə ölkəsi, tranzit və təyinat ölkəsi"
kimi ənənəvi terminologiyadan istifadə olunmur. Bu ölkəmizin xeyrinə olmayan məqamdır.
Belə ki, respublikamız coğrafi baxımdan tranzit ölkəsidir və bütün 3 növün ölkəmiz
adına yazılması düzgün deyil”. –deyə, O fikrini davam etdirib.
Komitə
sədri yekunda bildirib ki, son dövrlərdə Azərbaycana qarşı həyata keçirilən
kampaniya çərçivəsində hazırlanan başqa bir hesabatda OSCCRP(Organized Crime
and Corruption Reporting Project (OCCRP) təşkilatı yeni məlumatlar əldə edə
bilmədiyi üçün 10 il əvvəl baş verdiyi təsdiqini tapmamış məcburi əmək hallarını yeni məlumatlar kimi təqdim
edir:
"Məsələn,
"Serbaz” işinin OSCCRP tərəfindən yenidən gündəmə gətirilib. Bütün deyilənləri
nəzərə alaraq, insan hüquq və azadlıqların qorunmasında insan alverinə qarşı
mübarizəni həyata keçirən Milli Koordinatorun işini qənatəbəxş saymaqla bərabər
GRETA tərəfindən irəli sürülən tövsiyyələrin icrasını mümkün və real hesab
edirik. 34 indikator üzrə dövri dəyərləndirmədəki tövsiyələrin təhlili götərir
ki, 2021-ci il üçün reytinqdə mövqelərin dəyişdirilməsi imkanları böyükdür .Məsələn,
İnsan alveri ilə bağlı statistik baza təşkil etmək; Qurbanların
identifikasiyası/kimliyini müəyyən etmək: 17. Yaş gösrtəriciləri və qanuni qəyyumu
da daxil olmaqla uşaq alveri qurbanlarını qiymətləndirmək; 23. Hüquqi dəstək və pulsuz hüquqi yardım; 24. Cinayətkardan
kompensasiya alınması və sair yerinə yetirilməsi vacib tədbirlərdir.
Eləcə də
Baş İdarə cəmiyyətin daimi dəstəyini qazanmaq üçün müasir kommunikasiya vasitələri
sırasında mühüm yer tutan sosial şəbəkələrdə xüsusi hesabının açılması, maariflənmə
tədbirlərinin gücləndirlməsi, internet saytında statistika və hesabatlar
bölümünün zənginləşməsi, bu sahədə effektivliyi artırmaga kömək edəcəkdir. Sonda
bir daha qeyd edək ki, insan alveri sərmayə qoymadan böyük gəlirlər əldə edilən
bir cinayət növüdür. Ona görə də beynəlxalq terrorla mübarizədə olduğu kimi,
dövlətimiz, eləcə də hamının birgə səyi və Daxili İşlər orqanları ilə formalaşan
işgüzar əməkdaşlıq sayəsində müasir köləliyə qarşı effektli mübarizə aparmaq
mümkün olacaqdır”.
www.anews.az
Bizi sosial şəbəkələrdə izləyin !