Yeni qanun "dron qadağasına" son qoyacaqmı? - ARAŞDIRMA

Azərbaycanda partladıcılar ilə pilotsuz hərəkət edə bilən uçuş aparataları, yəni dronlardan istifadə qaydası eynidir.
Söhbət
pilotsuz uçuş aparatlarından (PUA) və əksər
vaxt elə dron kimi qeyd edilən texnologiyadan gedir.
Pilotsuz hərəkət edə bilən uçuş aparataları nədir?
Dron uzaqdan və yaxud proqramla idarə edilən pilotsuz hava vasitəsidir.
Proqramla çox asan şəkildə idarə edilən dronlardan əsasən hava çəkilişləri
zamanı istifadə edilir. Xüsusən hərbi sahələrdə istifadə olunan dronlar
artıq video- çəkilişlərin aparılması, kənd
təsəssrüfatında suvarma işlərində mütəxəssislərin üz tutduqları texnoloji
cihazlara çevrilib.
2030-ci ilə
qədər 100 milyard dollara qədər artacağı ehtimal olunan PUA bazarına Azərbaycan
hələki uzaqdan baxır.
Ölkəmizdə dronlarla bağlı məsələ illərdir
ekspertlərin tənqidləri və vətəndaşların narazılıqlar fonunda müzakirə edilir.
Buna səbəb isə Azərbaycanın hələ də bu texnologiya ilə "barış”a bilməməsidir.
"Popular Mechanics” portal Azərbaycanın
kamikadze dronlarından ilk dəfə ikinci Qarabağ müharibəsi zamanı real döyüş əməliyyatlarında
uğurla istifadə edildiyini yazır.
Müəllif qeyd edir ki, dronların İkinci Qarabağ
müharibəsi zamanı Azərbaycan tərəfindən uğurlu istifadə təcrübəsindən sonra bu
gün Ukraynada döyüş əməliyyatları zamanı PUA-lardan istifadə olunur.
Bu gün dünya Azərbaycanın müharibədəki
PUA təcrübəsinə üz tutur.
Bəs bunu mülki sahədə niyə dronlarla bağlı demək
mümkün deyil? Azərbaycanda mülki dronlardan istifadəni müşkül məsələyə çevirən
qaydalar nəyə əsaslanır?
Partladıcıladan istifadəyə dair icazə qaydası ilə dronlardan istifadə qaydası eynidir.
Qeyd edilən
qanunu şərh edən ekspetlər bildirir ki, ölkəmizdə dronların dövriyyəsinə icazə
qaydası hansısa silah və partladıcı vasitələrin, kosmik vasitələrin, pul çap edən
avadanlıqlardan istifadə prosedurası ilə eynigüclüdür və bu qaydalar kifayət qədər
sərtdir.
Qanunda hər bir
xüsusi avadanlıqdan icazəyə konkret dövlət qurumu və ya qurumları cavabdehdir və
onların siyahısı təsdiqlənib.
Dron gətirmək
üçün isə mülki dövriyyəsi məhdudlaşdırılan əşyaların siyahısına uyğun olaraq 6
dövlət qurumundan icazə alınmalıdır.
Yəni, adi
bir məktəbli məktəbin və ya evinin həyətində dron uçurtmaq istəsə, bir
məktəb və universitet dronlarla innovativ həllər yaratmaq istəsə, bir
turist şəhərin görməli yerini çəkmək fikrinə düşsə, bir media qurumumuz xəbər
hazırlamaq üçün drondan istifadə etsə bu böyük dövlət qurumlarından
icazə almalıdır.
Qaydalara əsasən
xüsusi icazə hüquqi və fiziki (yalnız fərdi sahibkar olanlar) şəxslərə verilə
bilər. Xüsusi icazənin verilməsi Fərmanla təsdiq edilmiş "Mülki dövriyyənin müəyyən
iştirakçılarına mənsub ola bilən və dövriyyədə olmasına xüsusi icazə əsasında
yol verilən (mülki dövriyyəsi məhdudlaşdırılmış) əşyaların dövriyyəsinə xüsusi
icazə verən mərkəzi icra hakimiyyəti orqanlarının Siyahısı”nın (Əlavə 2) 17-ci
hissəsinə əsasən Azərbaycan Respublikasının Müdafiə Nazirliyi, Azərbaycan
Respublikasının Daxili İşlər Nazirliyi, Azərbaycan Respublikasının Dövlət Təhlükəsizliyi
Xidməti, Azərbaycan Respublikasının Dövlət Sərhəd Xidməti və Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin Təhlükəsizlik Xidməti rəyləri nəzərə alınmaqla Azərbaycan
Respublikasının Rəqəmsal İnkişaf və Nəqliyyat Nazirliyi tərəfindən verilir (bu
səlahiyyət Nazirliyin yanında fəaliyyət göstərən Dövlət Mülki Aviasiya
Agentliyi tərəfindən həyata keçirilir).
Cinayət Məcəlləsininin
156-cı maddəsində şəxsi həyatın pozulması maddəsində dronlardan istifadəyə görə
məsuliyyət nəzərdə tutulub.
Karqo
şirkətləri dron daşımalarını qəbul etmir
Görünən odur
ki, rəsmi qaydada istifadəsinə icazə verildiyi vurğulansa da, vətəndaşlar üçün bu qadağan mənasına gəlir. Yəni,
dövlətin özünə maraqlı sahələri çıxmaq şərti ilə mülki məqsəd üçün vətəndaşlar
drondan istifadə edə bilməz.
Hüquqşünas
Ələsgər Məmmədli qanunu saytımıza şərh edərkən bildirib ki, yuxarıda sadalanan 6 qurumun hamsından icazə
almaq mümkün deyil. Onun
sözlərinə görə, elə daşıma şirkətləri də başları ağrımasın deyə məsələyə
kökündən yanaşıb, dron daşımasını qəbul etmirlər.
Məsələni belə çətinləşdirən nədir?
Araşdırmalarımız
göstərir ki, Azərbaycanda hələ də dronlarla bağlı qeydiyyat və istifadə qaydası
mövcud deyil.
Məsələnin əslində
necə tənzimlənməli olduğunu anlamaq üçün dünya təcrübəsinə nəzər saldıq.
İstifadəsi qanunla müəyyən edilən ölkələrin hamsında dronlardan istifadə,
qeydiyyat ilə bağlı təlimatlar var və qonşu ölkələrlə müqayisədə dronlarla
bağlı ən sərt qanun Azərbaycandadır.
Qeyd edilən
6 qurumun rəsmi saytlarını da nəzərdən keçirdik, amma hələ də dronların istifadəsi
ilə bağlı təlimat gözə dəymir.
Dünyanın dron
çərçivələri
Avropa
İttifaqı (Aİ) "2019/947 və 2019/945” saylı qaydalarında dronlardan Avropa Birliyinə daxil olan ölkələrin
səmasında təhlükəsiz istifadə üçün bəzi təlimatlar hazırlayıb və bu istifadə müəyyən
çərçivələrə dayanır. Qaydalarda ticarət və mülki məqsədlə istifadə edilən
dronlar arasında fərq qoyulmur. Dron
istifadəsində aparatın çəkisinə, spesifikasiyası və həyata keçirdiyi fəaliyyətlər
əsas götürülür. Bu barədə məlumat
Avropa İttifaqının Aviasiya Təhlükəsizliyi Agentliyi rəsmi saytında yer alıb.
Aİ mülki dron əməliyyatlarını üç
kateqoriyasını müəyyən edib: "açıq”, "xüsusi” və "sertifikatlı” kateqoriya.
"Açıq” kateqoriya mülki pilotsuz uçan aparat
operatorunun nəzərdə tutulan əməliyyat üçün müvafiq tələblərə cavab verməsi şərti
ilə təhlükəsizliyin təmin edildiyi daha az riskli mülki dron əməliyyatlarını əhatə
edir. Bu kateqoriya üç alt kateqoriyaya bölünür, yəni A1, A2 və A3. "Açıq”
kateqoriya üzrə əməliyyat riskləri aşağı hesab olunur və buna görə də uçuşa
başlamazdan əvvəl heç bir əməliyyat icazəsi tələb olunmur.
"Xüsusi”
kateqoriya daha
riskli mülki dron əməliyyatlarını əhatə edir, burada təhlükəsizlik əməliyyata
başlamazdan əvvəl milli səlahiyyətli orqandan əməliyyat icazəsi alaraq pilotsuz
təyyarə operatoru tərəfindən təmin edilir. Əməliyyat icazəsi almaq üçün aparat
operatorundan dronların təhlükəsiz istismarı üçün zəruri olan tələbləri müəyyən
edəcək risklərin qiymətləndirilməsi tələb olunur.
"Sertifikatlaşdırılmış”
kateqoriyada təhlükəsizlik
riski xeyli yüksəkdir; buna görə də təhlükəsizliyin təmin edilməsi üçün
pilotsuz təyyarə operatorunun və onun dronunun sertifikatlaşdırılması, eləcə də
pilot(lar)ın lisenziyası həmişə tələb olunur.
Türkiyədə
dron istifadəsinə cəmi 2 qurum cavabdehdir
Türkiyədə də
mülki və biznes məqsədi ilə istifadə edilən dronların istifadə qaydası var. Türkiyənin
Mülki Aviasiya Baş İdarəsinin (SGHM) dronlarla bağlı təlimatına əsasən mülki
və biznes istifadəso üçün ayrıca hesab açmalıdır. Yəni, ticarət məqsədli
hesabla mülki məqsədli açılan hesab fərqli olur. Bu məsələdə bütün proseslər onlayn aparılır və
SGHM mail ilə təsdiq cavabı göndərdikdən sonra
uçuşa icazə verilir.
Digər bölgələrdə
kommersiya məqsədli uçuşlar üçüm SGHM-ə müraciət edilir və dronun sığorta məlumatlarını daxil edilir.
Bu qurum 120
metr uçuş hündürlüyündən aşağı uçuş icazələrini təsdiq edə bilər. 120 metrdən yuxarı uçuş icazələri
Baş Qərargah və Türkiyənin Dövlət Hava Limanları Baş İdarəsi təsdiq
edərsə, mümkündür. Uçuş icazəsi üçün müraciətin nəticəsi barədə ərizəçi
elektron poçt vasitəsilə məlumatlandırılır.
Ermənistan
və Gürcüstana öz dronunuzla sərbəst keçə və istifadə edə bilərsiniz
Ermənistan və
Gürcüstanda da dron istifadəsi ilə bağlı
qaydalar mövcuddur və dronla ölkəyə daxil olmaq mümkündür.
250 qramdan
çox olmayan dronunuzla asanlıqla Gürcüstana səyahət edə və heç bir lisenziya,
icazə almadan Tiflis səmalarında drondan istifadə edə bilərsiniz. Bundan öncə Gürcüstan
Mülki Aviasiya İdarəsinin (GCAA) dron qaydaları ilə tanış olmaq və onlara əməl
etməlisiniz. Məsələn, Gürcüstanda dronun çəkisi 250 q-dan 25 kq-a qədərdirsə,
bir neçə qaydaya əməl etməlisiniz. Bunlardan biri odur ki, maksimum 122 metr yüksəklikdə uça
bilərsiz və dronunuzu hər zaman göz önündə saxlamalısınız. Dronu hava
limanlarından, heliportlardan 6 km uzaqda tutmaq və bütün digər kateqoriyalı təyyarələrə
üstünlük vermək lazımdır. Uçuş zamanı təyyarə görsəniz, dərhal yerə enməlisiniz.
Tiflisdə
hansı texnoloji mağazaya daxil olsanız, mütləq dron satışına rast gələcəksiniz.
Dronları ölkəyə idxal edən əsas şirkət isə CopterTech-dir. Şirkətin rəsmi
saytından qiymətlərlə tanış olub, dron ala bilirsiniz.
Dünya təcrübəsi
də onu göstərir ki, dronla bağlı qaydalar əslində dron sahibləri ilə dronun səbəb
ola biləcəyi təhlükələrə qarşı anlaşma sənədidir. Yəni, bu qaydalar həm dron
sahibi, həm də digər insanları qoruyur. Azərbaycanda qadağan kimi qəbul edilən
məsələlərə dünya bir əsaslandırma gətirərək konkret çərçivələr müəyyən edir.
"Fikirləşirlər
ki, dron qalxacaq və 3-5 metrlik
hasarımızın üzərindən gizlədiyimiz villamızın ərazisini çəkəcək”
Ə. Məmmədli dronlardan doğru formada istifadə edilərsə, cəmiyyətə əlavə dəyər qatacağı fikirindədir. Ekspert bununla bağl tənzimlənmə üzərində işləyənlərin drona daha çox strateji təhlükəsizlik obyekti kimi yanaşdıqlarını bildirir.
"Dronlarla bağlı məsələdə strateji obyektlərin şəklini çəkmək, paylaşmaq qorğusu ilə qadağan etmək və yaxud da məhdudlaşdırmaq yolu seçilib. Bizdə bu tip avadanlıqların istifadəsi barədə o saat fikirləşirlər ki, dron qalxacaq və 3-5 metrlik hasarımızın üzərindən gizlədiyimiz villamızın ərazisini çəkəcək”-deyə, o vurğulayıb.
Dronlarla
bağlı qaydalar texnoloji inkişafı ləngidir
"İstər dronun ölkəyə daxil olması, istərsə də istifadəsi ilə bağlı sərhədlər müəyyən edilməlidir. Bu sahə beynalxalq təcrübə də nəzərə alınaraq yenidən tənzimləməlidir. Ölkəyə dron gətirmək imkanı olsa , bəlkə gənclər onlar üzərində yeni nələrsə kəşf etməyə başlayar. Amma bu, yalnız internetdə, televiziyada görməklə mümkün deyil. Bu texnologiyanın əlçatımlı olmaması bu sahədən startapların ləngiməsinə, təşəbbüslərin gecikməsinə aparıb çıxa bilər. Bunun hüquqi bazasını təkmilləşdirməli, məhduddiyəti aydın tətbiq etmək lazımdır. Əsas məsələ harada olmazı müəyyən etməkdir, harada olar is
qanunun
məqsədi ola bilməz”.
"Məktəblilərimiz
"primitiv” robotlar üzərində çalışmaq məcburiyyətində
qalır”
Azərbaycan
İnternet Formunun Prezidenti, ekspert Osman Gündüz illərdir bu sahə ilə bağlı
fikirlərini bölüşür, sahənin təkmilləşdirilməsi ilə təkliflərini qeyd edir.
Osman Gündüz
də bu qaydaların sərt olduğu fikirindədir.
O, bu formada yanaşmanın son
dövrlərdə dövlət başçısı tərəfindən innovasiyalarla və rəqəmsallaşma ilə bağlı
qəbul edilən sənədlərlə, təhsil sahəsində aparılan islahatlarla da ziddiyyət təşkil
etdiyini vurğulayır.
Ekspert bu
qadağalara görə məktəblilərimizin adi
"primitiv” robotlar üzərində çalışmaq məcburiyyətində
qaldıqlarını deyir:
Rəqəmsal
İnkişaf və Nəqliyyat Nazirliyinə (RİNN) dronların dövriyyəsi ilə bağlı
qaydaların sadələşdirilməsi və istifadəsinə dair təlimatların hazırlanması ilə
bağlı sorğu ünvanladıq.
Sorğumuzda qeyd etmişdik ki, bu sahə ilə bağlı hansısa
yeniliklər gözlənilirmi və ümumiyyətlə, dronların qeydiyyatı hansı qurumda
aparılır? İndiyə kimə qeydiyyata alınan dronların sayı ilə də maraqlandıq.
İndiyə qədər
qeydiyyatı aparılan dronların sayına gəlincə isə nazirlik və agentlik bu sualı cavablandırmaq istəmədi.
Agentliyin qeyd
etdiyi ""Mülki pilotsuz uçan aparatların qeydiyyatı və uçuşlarına icazəyə dair
Müvəqqəti Prosedur”da yalnız dronlarla bağlı müraciət edən ərizəçinin prtokol
olaraq nələrə əməl etməli və ərizəni necə hazırlamalı olduğu qeyd edilib. Yəni,
burada dronların istifadəsinə dair qayda və təlimatlar mövcud deyil.
Araşdırmamızı
tamamladığımız vaxt, Rəqəmsal inkişaf və nəqliyyat naziri Rəşad Nəbiyev
innovasiya ekosistemi nümayəndələri ilə görüşü zamanı dronlar məsələsinə də
toxunub.
Nazir qeyd edib ki, "Azərbaycanda aviasiya haqqında" Qanun
layihəsinin işlənilməsi tamamlanıb və burada hətta dronların qeydiyyatı ilə
bağlı qaydalar var. Onun sözlərinə görə, "Aviasiya haqqında" Qanun qəbul
edilən kimi, dronların qeydiyyatı elektronlaşdırılacaq. Bu barədə APA agentliyi yazıb.
Rəşad Nəbiyevin
açıqlamasından bir gün öncə də bizim sorğumuza Aviasiya Agentliyindəm rəsmi münasibət gəlmişdi və orada bu qanun
layihəsi barədə məlumat qeyd edilməyib.
Necə deyərlər, indiyə qədər gözləmişik,
bir az da gözləyək. Ümid edirik, qeyd edilən qanun layihəsi dronların istifadəsinin
məhdudlaşdırılmasına deyil, daha çox ekosistemin inkişafına dəstək göstərəcək.
www.anews.az
Oxşar xəbərlər
Oxşar xəbərlər