Aydın Balayev
tarix elmləri doktoru
Əhməd bəy Ağaoğlunun "Sırat-ı Müstakim”in
1910-cı il oktyabr-noyabr saylarında işıq üzü görmüş "İranın keçmişi və indiki
halına bir nəzər” (Iran`ın Mazi ve Haline Bir Nazar) başlıqlı məqalələr silsiləsi
türklərlə farslar arasındakı çoxəsrlik əlaqə və barışmaz ziddiyyətlərdən bəhs
edir. Müəllif, ilk növbədə, belə bir suala cavab axtarırdı: "Niyə xüsusi
bacarıq və istedad sahibi olan türklər İran sivilizasiyasının inkişafına böyük
təhfələr verdikləri və yüzilliklər ərzində İranda siyasi hakimiyyətdə olduqları
halda, mədəniyyət və dil baxımından farslardan asılı duruma düşüblər?” Müasir
türk tədqiqatçısı A. Gündoğdu haqlı olaraq göstərir ki, bu araşdırmanın
gedişində Ə. Ağaoğlunun gəldiyi nəticələr bu gün də Azərbayvan və Anadolu türkləri
üçün öz dəyərini saxlamaqdadır.
Ə. Ağaoğlunun qənaətinə görə, türklərlə farslar
arasında qarşılıqlı münasibətlərin tarixi yüzilliklərin dərinliklərinə gedib
çıxır. Müəllif vurğulayır ki, "Şahnamə”nin bütün səhifələrini işğal edən türk
xaqanı Əfrasiyabla fars qəhrəmanı Rüstəmin mübarizəsi, türklərlə farslar
arasında əsrlərlə davam edən "çarpışma və pəncələşmələrin” təzahürüdür.
Ə. Ağaoğlu göstərir ki, türklərin Mərkəzi Asiya
və Orta Şərqdə yüksəlişi Abbasilərin hökmranlığı dövrünə təsadüf edir. Bu dönəmdə
İran, Əfqanıstan, eləcə də müasir Orta Asiyanın bütün ərazisi türklərin faktiki
nəzarəti altına keçmişddi. Bu ərazilərin formal hakimi ərəb xəlifələri
sayılsalar da, real hakimiyyət türklərin əlində idi və onlar demək olar ki,
müstəqil şəkildə həmin torpaqları idarə edirdilər.
Ə. Ağaoğlu təəssüf hissi ilə bildirir ki, türklər
bu ölkələrdəki siyasi hökmranlıqlarından heç bir fayda əldə etmədilər, çünki öz
etnik mənsubiyyətini unudaraq, onları əhatə edən tayfa və xalqların rifahı və tərəqqisi
üçün çalışdılar. Qələbə qazanan türklər sonucda məğlub olmuş yerli xalqları
türkləşdirmək əvəzinə, özləri onların təsiri altına düşdülər.
Əhməd bəy bunun səbəbini izah edərək yazırdı ki,
"iştə, türklüyün ən zəif tərəfi, bu qövmün bütün tarixi boyunca qətiyyən
hissi-qövmiyyət nə olduğunu düşünməməsidir. Bunlar haraya varmışlarsa, oralı
olmuş, oranın ruhu ilə ruhlanmış, rəngi ilə rənglənmişlər! İstanbulda Bizans adət-ənənələrini
almış, Asiyanın qərbində ərəbləşmiş, mərkəzində - farslaşmış, Hindistanda hindləşmiş
və Hindistanın şərqində də çinləşmişlər!».
Əhməd bəyin sözlərinə görə, bu baxımdan İran
türklərinin taleyi daha səciyyəvi və ibrətamizdir. Belə ki, Mahmud Qəznəvidən
(998-1030) başlayaraq son 900 il ərzində İranda müstəsna olaraq yalnız türk
sülaləri – Səlcuqlar, Atabəylər, Səfəvilər, Əfşarlar və Qacarlar hakimiyyətdə
olmuşlar. Lakin onlar " türk dilini, türk ədəbiyyatını və türk ənənələrini dirçəldib
nəşr etməli olduqları halda, fars dilini qəbul edərək, fars dili və ədəbiyyatının
intibah və tərəqqisinə xidmət etdilər”. Bu baxımdan, türklər durğunluq dövrünü
yaşayan İran mədəniyyətinə yeni nəfəs gətirərək, onun intibah və yüksəlişinin səbəbkarı
oldular. Məhz türk hökmdarlarının himayəsi sayəsində Firdovsi, Ömər Xəyyam,
Əmir Xosrov Dəhləvi, Sədi, Hafiz Şirazi və d. görkəmli fars şairləri yetişdi,
fars dili isə Asiyanın qərbində beynəlxalq dilə çevrildi.
Ə. Ağaoğlunun fikrincə, türklərin ən böyük səhvi
fəth etdikləri bütün ölkələrdə yalnız dövlət idarəçiliyi və orduda yüksək vəzifələri
tutmaqla kifayətlənmələri idi. Halbuki, "ticarət, iqtisadiyyat, ədəbiyyat, elm
və fünun kimi mühüm sahələri” yerli əhalinin tam nəzarəti altında qalmaqda
davam edirdi. Buna görə də, hərb meydanında türklər farslara bircə şans da vermədikləri
halda, elm və mədəniyyət sahəsində həmişə onlara uduzurdular. Baxmyaraq ki,
qabiliyyət və istedad baxımından türklər nəinki farslardan geri qalmır, əksinə,
müəyyən mənada hətta onları üstələyirdilər.
Əhməd bəyin qənaətinə görə, etnik şüurun
yoxluğundan savayı, türklərin ən böyük nöqsanlarından biri, onların siyasi və
dini (məzhəb) baxımdan parçalanmış vəziyyətdə olmalarında idi. O yazırdı ki, məhz
bu səbəbdən də, "Qafqazda bulunan bir türk Ərzurumda bulunan bir türkdən,
Ərzurumda bulunan bir türk Azərbaycanda bulunan bir türkdən və xüsusilə də,
Türküstandakı türkdən bixəbərdir! Halbuki bunların hamısı irqən, lisanən və ruhən
bir qövm olaraq İstanbuldan Çinə qədər 50-60 milyonluq böyük bir kütləni təşkil
edirlər”.
www.anews.az
Bizi sosial şəbəkələrdə izləyin !