Hüquq üzrə
fəlsəfə doktoru, "AtaBank" ASC-nin İdarə Heyəti sədrinin müavini,
ekspert Səbuhi Əliyev bu barədə münasibət bildirərək
qeyd etmişdir ki, kredit münasibətləri sahəsində inzibati xətalarla və cinayətlərlə
mübarizə aparmaq aktual vəzifələrdən biri hesab edilərək, priorotet əhəmiyyət kəsb
edir. Bu onunla izah edilir ki, kredit münasibətləri maddi vəsaitlərin müvəqqəti
olaraq çatışmadığı (kifayət etmədiyi) bir şəraitdə fasiləsiz təsərrüfat fəaliyyətinin
həyata keçirilməsinə imkan verir, həmçinin iqtisadi fəaliyyət sahəsində müvəqqəti
olaraq sərbəst qalmış maddi resurslardan rasional və effektiv istifadə
olunmasını təmin edir. Məhz bu səbəbdən həmin münasibətlər böyük xalq təsərrüfatı
əhəmiyyətinə malikdir.
Odur ki, kredit münasibətləri inzibati xətalardan, cinayətkar
qəsdlərdən qorunmalı, cinayət hüquq pozuntusundan və ictimai təhlükəli kriminal
əməllərdən müdafiə edilməlidir. Həm də ona görə ki, kredit münasibətləri
sistemi pul bazarının inkişafını ifadə edir, bank (ssuda) kapitalını
formalaşdıraraq onun, iqtisadiyyatın bir sektorundan digər sektoruna axınını (hərəkətini)
təşkil edir, əlverişli investisiya mühiti yaradır, aktiv şəkildə sərmayə qoyulmasına
təsir göstərir, pul-kredit və ödəniş dövriyyəsində onun qaydalarını müəyyənləşdirir.
Unutmaq olmaz ki, istehsalın strukturu və təsərrüfat fəaliyyətinə bilavasitə təsir
göstərən məcmu təklif (təkliflər məcmusu) xeyli dərəcədə kredit münasibətləri ilə
şərtlənir. Obrazlı şəkildə təkcə bunu demək kifayətdir ki, kredit münasibətlərinin
əsas subyekti və başlıca iştirakçısı olan banklar bütün xalq təsərrüfatına
nüfuz (sirayət) edən "qan damarları” sistemi hesab olunur. Bununla yanaşı
iqtisadiyyatın strateji sahələrindən biri sayılan kredit münasibətləri kriminal
qəsdlərin yönəldiyi və cinayət hüquq pozuntularının törədildiyi sferadır.
Aparılan tədqiqatlar bunu deməyə əsas verir ki, son zamanlar bank kapitalı
sferası iqtisadiyyatın ən kriminogen sektorlarından birinə çevrilmişdir; bu gün
həmin sferada cinayətkarlığın tempi artmaqda davam edir.
Ekspert bildirir ki, kreditin qanunsuz alınması və ya kreditdən
təyinatı üzrə istifadə edilməməsi qanunvericiliyə əsasən inzibati xəta və eyni
zamanda cinayət əməlidir. Belə ki, AR İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 409-cu
maddəsinə əsasən, təşkilatın rəhbəri və ya
fərdi sahibkar tərəfindən təşkilatın, yaxud fərdi sahibkarın təsərrüfat və ya
maliyyə vəziyyəti barədə bilə-bilə yalan məlumatlar verməklə
kreditin, güzəştli şərtlərlə kreditin və ya məqsədli
dövlət kreditinin alınmasına, yaxud ondan təyinatı üzrə istifadə edilməməsinə
görə - inzibati xəta nəticəsində vurulmuş ziyanın (əldə edilmiş gəlirin)
iki mislindən dörd mislinədək miqdarda cərimə edilir. Eyni zamanda AR Cinayət
Məcəlləsinin 195-ci maddəsinə əsasən, təşkilatın
rəhbəri və ya fərdi sahibkar tərəfindən təşkilatın, yaxud fərdi sahibkarın
təsərüffat və ya maliyyə vəziyyəti barədə bilə-bilə yalan məlumatlar verməklə
kreditin, güzəştli şərtlərlə kreditin və ya məqsədli dövlət kreditinin
alınması, habelə ondan təyinatı üzrə istifadə edilməməsi xeyli miqdarda ziyan
vurduqda - cinayət nəticəsində vurulmuş ziyanın iki mislindən dörd mislinədək miqdarda cərimə və ya iki ilədək
müddətə azadlıqdan məhrum etmə ilə cəzalandırılır. Eyni əməllər külli miqdarda
ziyan vurduqda - cinayət nəticəsində vurulmuş ziyanın üç mislindən beş mislinədək miqdarda cərimə və ya iki ildən beş
ilədək müddətə azadlıqdan məhrum etmə ilə cəzalandırılır.
Göstərilən maddələr üzrə kredit alan tərəfindən verilən yalan məlumatlar təsərrüfat subyektinin həyata keçirdiyi fəaliyyətin maliyyə nəticələrinə aid olmalıdır. Məsələ burasındadır ki, məhz təsərrüfat subyektinin həyata keçirdiyi fəaliyyətin maliyyə nəticələri onun maliyyə vəziyyətini əks etdirir. Nəzərə almalıyıq ki, maliyyə vəziyyəti də öz növbəsində təsərrüfat subyektinin həyata keçirdiyi fəaliyyətin maliyyə nəticələrini xarakterizə edir.
Qanunverici
yalan məlumatlar əsasında bankın öz vəsaiti hesabına verdiyi bütün növ kreditlərdən
(biznes, istehlak və s.) başqa, eyni zamanda güzəştli
şərtlərlə kreditin və ya məqsədli dövlət kreditinin (ipoteka krediti,
sahibkarlara dövlət tərəfindən verilən güzəştli kreditlər və s.) də alınması
barədə məsuliyyət müəyyən etmişdir.
Qeyd olunan normalara əsasən, kreditin, güzəştli şərtlərlə kreditin və ya məqsədli dövlət
kreditinin təyinatı üzrə istifadə edilməməsi, yəni təşkilatın rəhbəri və
ya fərdi sahibkar tərəfindən öncədən banka (kredit təşkilatına) bəyan edildiyi,
kredit hesabına aldığı vəsaiti sərf edəcəyi sahəyə deyil, digər bəlli olmaya
sahələrə sərf etməsi də məsuliyyətə səbəb olur. Məqsədli dövlət kreditinin
konkret məqsəd üzrə ayrıldığı normativ qaydada təsdiqləndiyi üçün, bu növ
kreditin sahibkarın arzu etdiyi digər məqsədlərə ümumiyyətlə sərf olunmasına yol
verilmir.
Xüsusilə qeyd olunmalıdır ki, nəticə etibarı
ilə kreditorun mənafeyinin pozulması baxımından, kreditin təyinatı üzrə istifadə
olunmaması əməli, kreditin qanunsuz alınması əməlindən öz ictimai təhlükəliliyinə
görə fərqli deyildir. Belə ki, hər bir bank kredit verməzdən öncə kredit alanın
fəaliyyəti, iqtisadi imkanları və ən əsası kreditin təyinatı, yəni hansı
istiqamətə sərf olunacağı barədə araşdırma apararaq, rəy hazırlayır. Burada məqsəd alınan kreditin sərf
olunacağı sahənin nə dərəcədə riskli olmasını, iqtisadi cəhətdən səmərəli
olacağını, beləliklə də verilən kreditin geri qaytarılması istiqamətində
problemlərin yaranmayacağını təhlil etməkdir. Subyekt bankı aldadaraq aldığı
krediti təhlil olunmuş təyinat üzrə deyil, başqa təyinat üzrə sərf etdikdə təbiidir
ki, burada həmin sahə iqtisadi cəhətdən əlverişli olmadığı üçün böyük risk
yaradır. Belə ki, subyekt, krediti sərf etdiyi başqa təyinatın riskli olmasını
bilir və bunu bilərəkdən bankdan gizlədir və əsassız risqə gedir; əgər o,
kreditin həmin təyinat üzrə sərf olunacağını banka bildirsəydi bank tərəfindən
kreditin verilməsindən birmənalı şəkildə imtina olunacaqdır ki, bu da
kreditorun (bankın) gələcək ziyandan qorunması olardı. Göründüyü kimi kreditin təyinatı
üzrə istifadə olunmaması banka ziyan vurmaqla yanaşı, bankın birbaşa mənafeyinə
zidd olan inzibati və cinayət əməlidir.
Ekspert hesab edir ki, belə əməllər bank fəaliyyətinə
qarşı daha çox törədilən, lakin latent qalan (qeydiyyata alınmayan) əməllərdir:
Şübhəsiz deyə bilərik ki, statistik rəqəmlər bəzi hallarda təcrübə ilə təzadlı
məqamlar yaradır. Xüsusilə praktikada bank fəaliyyəti əleyhinə törədilən cinayətlər
kimi tanınan qanunsuz kredit alma və ya kreditdən təyinatı üzrə istifadə etməmə
kimi əməllərin geniş yayılmasına baxmayaraq, belə əməllərlə mübarizə lazımi səviyyədə
aparılmır. Belə mübarizənin aparılmamasının müxtəlif səbəbləri vardır ki,
onlardan başlıcası bankların özünün passivliyi ilə bağlıdır. Belə ki, məsələn
bankdan qanunsuz kreditin alınması kreditin verilməsindən bir müddət sonra,
müxtəlif yoxlamalar nəticəsində bank tərəfindən aşkar olunduğu hallarda, bəzən
onlar tərəfindən əmələ hüquqi qiymət verilməsi üçün hüquq-mühafizə orqanına
müraciət edilmir. Bunun səbəbi əksər hallarda bankın kredit alan ilə
razılaşaraq, öhdəliyin yerinə yetrilməsi və ya bankın öz imicini "itirməməsi” qənaətinə
gələrək müştərilərə güzəştə getməsi ola bilər.
İkinci başlıca səbəb, hüquq-mühafizə orqanları
tərəfindən bu tip şikayətlərin araşdırılmaması ilə bağlı olub, onların bankla
kredit alanı müqayisələndirərək, əsassız olaraq "güclü” tərəf saydığı bankın tələbi
ilə "zəif” hesab etdiyi kredit alanı xüsusilə cinayət cəzasına məhkum etməyin
adekvat olmadığını düşünürlər. Əksər hallarda bankların bu cür şikayətlərinə dair
xüsusilə cinayət təqibini həyata keçirən orqan tərəfindən işin mülki xarakter
daşıması və əməldə cinayət tərkibinin olmaması səbəbiylə cinayət işinin
başlanmasından imtina olunması barədə qərar qəbul edilir. Unutmaq olmaz ki,
qeyd olunan əməl inzibati xəta və ya cinayətdir, cəzalandırılmalıdır və qeyd
olunan səbəbdən bu növ əməllərin latent qalmaması üçün effektiv üsullarla
mübarizə aparılmalıdır.
www.anews.az
Bizi sosial şəbəkələrdə izləyin !