Vatikan Azərbaycanı Alban kilsəsinin beşiyi kimi tanımağa çağırıb

16:08 | 26.07.2024
Vatikan Azərbaycanı Alban kilsəsinin beşiyi kimi tanımağa çağırıb

Vatikan Azərbaycanı Alban kilsəsinin beşiyi kimi tanımağa çağırıb

Vatikanın yeganə rəsmi nəşri olan L'Osservatore Romano qəzetində "Xristianlığın mənşəyində. Azərbaycanda Alban Apostol Kilsəsinin izi ilə. Qədim Qafqaz Albaniyasına səyahət” məqaləsində məqalə müəllifi  Rossella Fabiani Azərbaycanı Alban kilsəsinin beşiyi kimi tanımağa çağırıb.
 
Məqalədə Qafqazdakı Alban Apostol Kilsəsinin eramızın IV əsrində yaradıldığı göstərilir. Qədim Qafqaz Albaniyasının şimalda dağlardan cənubda Araz çayına, şərqdə Xəzər dənizindən qərbdə Gürcüstanın (o vaxt İberiya) sərhədlərinə qədər uzandığı vurğulanır.

"Bu gün onun ərazisi Azərbaycandır və biz burada udi icması sayəsində hələ də mövcud olan bu qədim kilsənin izlərini tapmaq üçün təxminən 3000 km yol qət etmişik. Qafqaz Albaniyası dünyada ilk xristian dinini qəbul edənlərdən biri idi ki, bu dinin təbliğatçısı Elişa, həvari Thaddeusun şagirdi idi. Yerusəlimin birinci Patriarxı Müqəddəs Yaqub tərəfindən Qafqaza göndərilən Yelişa, öz təbirincə, İsanın həyatından ilhamlanaraq, Thaddeusun ona təqdim etdiyi kimi, Şərq Ritesinin qədim Alban Apostol Kilsəsinin "toxumlarını” Qafqazda səpib”,  -  məqalədə qeyd olunub.

Məqalədə həmçinin bildirilib  ki, Elişanın yolu uzun olub. O, Qüdsdən yola düşüb, bir neçə ölkədən keçərək Şəki rayonunun Kiş kəndinə - müxtəlif dillərin və tayfaların töhfələri sayəsində çoxəsrlik tarixi formalaşdıran, plüralist, çoxşaxəli bir mühit yaradan bir yerə çatıb.  Burada o, Qafqaz Albaniyasının ilk kilsəsinin əsasını qoyub.

Yazılı mənbələr və maddi mədəniyyət nümunələri burada 1-ci əsrdən dominant etnik qrupun albanların olduğu 26 tayfadan ibarət böyük mozaikanın mövcud olduğunu sübut edir. Onların arasında gellalar, legilər, udinlər (albanların bilavasitə varisləri hesab olunurdu), qarqarlar, çilbslər, silvalar, lupenlər, sovlar və xəzərlər var idi.

Azərbaycanın müxtəlif mədəniyyətlərə və dinlərə malik icmaların məskəni olduğu məlum olsa da, az adam bilir ki, bura Qafqaz Albaniyası kimi tanınan böyük bir krallığın mərkəzində qurulmuş və hazırda hesab edilən Şərq Rite Alban Apostol Kilsəsinin beşiyi olmuşdur. sönmüşdür, baxmayaraq ki, kilsə və icma hələ də mövcuddur.

1937-ci ildə gürcü dilçisi İlya Abuladze erməni əlyazmasını araşdırarkən bir sıra qeyri-adi əlifbalar aşkar edənə qədər bu sivilizasiyanın və kilsənin mövcudluğu uzun müddət naməlum qaldı. 1947-ci ildə Azərbaycanın Mingəçevir şəhərində böyük bənd tikintisi zamanı erməni əlyazmasında tapılanlarla eyni olan yeni yazılar aşkar edilib.

Bir neçə il sonra, 1952-ci ildə əvvəlkilərlə eyni əlifbadan ibarət yeni bir əlyazma tapıldı. 1975-ci ilin mayında Misirdə Sinay dağındakı Müqəddəs Yekaterina monastırında yanğın nəticəsində bir sıra yerlər dağıldıqdan sonra çökmüş döşəmənin altından sağ qalan otaq aşkar edilib. XVIII əsrdən indiyədək orada 1100 əlyazma saxlanılıb ki, onlardan 140-ı gürcü mənşəlidir.

Onların arasında ikisi həlledici rol oynadı: N Sina 13 və 55, perqament üzərində yazılmış kodekslər. 10-cu əsrə aid iki əlyazma palimpsest idi (qədim zamanlarda bu, artıq oxşar istifadədə olmuş perqament üzərində yazılmış əlyazmanın təyini idi - red.) alban dilində mətni sözlər arasında boşluq qoymadan iki sütunda düzülmüşdür.

Alman alimləri Jos Gippert və Volfgang Schulz 1947 və 1952-ci illərdə Azərbaycanda tapılmış iki palimpsestin yazısını Matenadaran əlifbası MS, 7117 və məzar daşı yazıları ilə müqayisə etdikdən sonra belə nəticəyə gəldilər ki, iki gürcü əlyazması N Sina 13 və Alban 55-də tərtib edilmişdir. əlyazmanın bizə çatmamış hissəsidir. Lakin hər şeydən əvvəl, Sinay palimpsestləri liturgik alban dili ilə müasir udi dili arasında davamlılığı sübut etdilər.

Məqalədə həmçinin qeyd olunur ki, bu tapıntılara əsaslanaraq Qafqaz Albaniyasında ilk kilsələrin I əsrə aid olduğunu iddia edən orta əsr yazılı mənbələrinin doğru olduğunu iddia etmək olar. Bu baxımdan Kalankatuy Musanın (VII əsr) "Albaniya tarixi” kitabında yazdığı fikirlər əvəzolunmazdır: "Yerusəlimdə Yelişa İsanın qardaşı, Yerusəlimin birinci patriarxı Müqəddəs Yaqub tərəfindən təyin edildi.

Elisha Şərqi hədiyyə olaraq qəbul etdi. O, Azərbaycanın şimalında yerləşən Qis (Kiş) kəndinə gələrək burada kilsə təsis edib, qurban kəsib. Bu yer bizim kilsələrin mənşəyi, qədim paytaxtların bünövrəsi və böyüklük məkanının başlanğıcıdır”.

Lakin yalnız IV əsrin ortalarında (313-cü ildə Milan fərmanından sonra) Alban kralları xristianlığı rəsmən qəbul etdilər və Qafqaz Albaniyasının ilk paytaxtı olan Qəbələdə yerli sikkələr zərb etməyə başladılar. 
 
Hazırladı
N.Təbrizli

www.anews.az
0
Bizi sosial şəbəkələrdə izləyin !

REKLAM