(Cənubi Qafqaz və Baltikyanı ölkələrin "İstiqlal Bəyannamə”lərinin mətninin müqayisəli təhlili)
Türkiyədə mühacirətdə olduğu ilk
illərdə qələmə aldığı əsərlərdə M.Ə. Rəsulzadə milli hərəkatın obyektiv amillərlə
şərtlənən zəif cəhətlərini də göstərir və bunların mövcudluğunu hər şeydən əvvəl
Azərbaycan türklərinin milli şüurunun rüşeym halında olması ilə izah edirdi. O,
həmçinin vurğulayırdı ki, bu çatışmazlıqlar o zaman təkcə Azərbaycan türkləri
üçün deyil, digər Qafqaz xalqları üçün də səciyyəvi idi. Həmin nöqsanları əyani
şəkildə nümayiş etdirmək məqsədilə M.Ə. Rəsulzadə "İstiqlal məfkurəsi və gənclik”
adlı məqaləsində Cənubi Qafqaz və Baltikyanı xalqların milli hərəkatlarını
müqayisə edir. Burada xüsusi maraq doğuran cəhət Azərbaycan və Gürcüstanın
"İstiqlal bəyannamələri”lə Estoniyanın eyniadlı sənədinin məzmununun
müqayisəli təhlilidir.
M.Ə. Rəsulzadə göstərir ki,
1918-ci ilin aprelində Zaqafqaziya Seymi tərəfindən Cənubi Qafqazın müstəqilliyinin
elan olunması regionun xalqları üçün çoxdan gözlənilən xoşbəxt bir hadisə
deyil, mövcud durumda qaçılması mümkün olmayan zəruri taktiki gedişdən başqa
bir şey deyildi. Daha sonra Məmməd Əmin bəy vurğulayır ki, Seymin
dağılmasından sonra 1918-ci ilin mayında Gürcüstan və Azərbaycanın istiqlalının
elan olunması da eynilə "zərurətdən doğan ehtiyac” idi.
Bu fikrinin təsdiqi kimi M.Ə. Rəsulzadə
Azərbaycanın "İstiqlal bəyannaməsi”nin müqəddiməsini misal göstərir: "Böyük
Rusiya inqilabının cərəyanında dövlət vücudunun ayrı-ayrı hissələrə ayrılması
ilə Zaqafqasiyanın rus orduları tərəfindən tərkini mucib bir vəziyyəti-siyasiyyə
hasil oldu. Kəndi qüvayi-məxsusələrinə tərk olunan Zaqafqasiya millətləri
müqəddəratlarının idarəsini bizzat kəndi əllərinə alaraq Zaqafqaziya Qoşma Xalq
Cümhuriyyətini təsis etdilər. Vəqayei-siyasiyyənin inkişaf etməsi üzərinə gürcü
milləti Zaqafqasiya Qoşma Xalq Cümhuriyyəti cüzindən çıxıb da müstəqil Gürcü
Xalq Cümhuriyyəti təsisini səlah gördü.
Rusiya ilə Osmanlı imperatorluğu
arasında zühur edən müharibənin təsviyəsi üzündən hasil olan vəziyyət
hazireyi-siyasiyyə və məmləkət daxilində bulunan misilsiz anarşi Cənub-Şərqi
Zaqafqasiyadan ibarət bulunan Azərbaycana dəxi, bulunduğu daxili və xarici
müşkülatdan çıxmaq üçün xüsusi bir dövlət təşkilatı qurmaq lüzumunu təlqin
ediyor”.
Bu sətirləri nəzərdə tutaraq M.Ə.
Rəsulzadə yazır: "Bu bəyannamədən aşkar görünür ki, Azərbaycan istiqlalı məəttəssüf
ki "öz öhdəsinə buraxılaraq anarxiyaya qərq olmuş” milləti məhv olmaqdan
qurtarmaq üçün təvəssül edilmiş bir növ "çarə”dir. "Dövlət”
parçalanmış, kritik bir vəziyyət hasil olmuş, gürcülər də getmiş, biz də istər-istəməz
özümüzü idarəyə başlamışıq, nə edəlim, müstəqil olmuşuq”. Daha sonra fikrini
davam etdirən M.Ə. Rəsulzadə aşağıdakıları söyləyir: "Etiraf etməliyik ki, bu,
istiqlalı üçün mücadilə etmiş, hürriyyətinə təşnə bir millətin siyasətçi və
inqilabçıları deyil, çökən əəzəmət və səltənətin dəhşətləri və qeyri-müntəzir
hadisələrin təsiri ilə sabahkı məsuliyyəti düşünən və mümkün bəraət üçün indidən
yüngülləşdirici səbəbləri təmin edən "uzaqgörən” xadimlər tərfindən
yazılmışdır”.
M.Ə. Rəsulzadənin göstərdiyi kimi, eyni qüsurlar
Gürcüstan bəyannaməsi üçün də səciyyəvi idi. Daha doğrusu, Azərbaycanın
"İstiqlal bəyannaməsinin” müəllifləri gürcülərin həmin nöqsanlarını təqlid eləmişdilər.
Çünki Gürcüstan bəyannaməsi də istiqlalı "əhvəni-şər” (daha az ziyan –
A.B.) kimi qəbul etmişdir. Gürcü liderləri Rusiyanın bölgədən çəkilməsi səbəbindən
Cənubi Qafqazın istiqlalının zərurətdən elan edildiyi, müsəlmanların
separatizmi üzündən Gürcüstanın istər-istəməz "müstəqil olmaq çarəsizliyində”
qaldığı fikrini təsdiqləmişlər. Beləliklə, Gürcüstan bəyannaməsinin müəllifləri
də prokurorun gələcək mümkün ittihamlarına qarşı indidən özlərinə alibi
hazırlamışlar.
Cənubi Qafqaz xalqlarının
"İstiqlal bəyannamələri” ilə Baltik millətlərinin analoji aktlarını müqayisə edən
M.Ə. Rəsulzadə belə bir qənaətə gəlir ki, Estoniya, Latviya və Litva müstəqilliklərini
bəyan edərkən tamam başqa "motiv”ləri əldə rəhbər tutmuşlar. Azərbaycan
və Gürcüstandan fərqli olaraq, onlar müstəqilliklərini "gözlənilməz bir hadisə
kimi qarşılamamış, hökumətlərini "əhvəni-şər” (daha az ziyan-A.B.) tələqqi etməmişlər”.
Həqiqətən də, 1919-cu il mayın
19-da Estoniya Müəssislər Məclisi tərəfindən qəbul olunmuş "İstiqlal bəyannaməsi”ndə
deyilirdi: "Altı aydan bəridir millətimiz istiqlalının müdafiəsi üçün sovet
Rusiyasına qarşı hərb edir və dünya millətləri cəmiyyətində özünə yer istəyir. Estoniya
özünü Rusiya ilə bağlayan bütün əlaqələri qəti surətdə kəsmək istəyir. Rusiya
ilə əlaqədar eston xalqının qəlbində zülm və haqsızlıqlara aid bir çox acılar
qalmışdır. Rus çarları... bizi özümüzü idarə etməkdən kənarlaşdırdılar, onlar məmləkətimizə
rus məmurları göndərdilər; idarəçiliyi, məktəbi və məhkəməni ruslaşdırdılar.
Rus inqilabı da bu vəziyyəti islah etmədi. Rus matros, əsgər və fəhlələrindən
ibarət sövet qüvvələri zor gücünə Estoniya Millət Məclisini dağıtdılar və eston
ordusunun təşkilinə mane oldular. Brest-Litovsk müqaviləsi ilə onlar Estoniyanı
Almaniyaya verdilər. Müttəfiq dövlətlərin zərbəsi altında Almaniya buradan çəkilincə,
rus-sovet orduları təkrarən Estoniyanı işğal etdilər. Eston millətinin başına
olmazın bəlalar açdılar. İndən belə Estoniya Rusiya ilə heç bir əlaqədə olmaq
istəmir və özünü ona bağlayan bütün rabitələrdən əbədi olaraq imtina
edir”.
M.Ə. Rəsulzadə haqlı olaraq
vurğulayırdı ki, "Rusiyanın bölgədən gedişi" ilə əlaqədar gözyaşları
axıdan Qafqaz xalqlarından fərqli olaraq, eston, latış və litvalılar yaranmış
tarixi şansdan istifadə edərək əldə silah azadlıq və müstəqilliklərinin müdafiəsinə
qalxdılar. Bolşevik ordusu ilə təkcə bir döyüşdə kiçik Estoniya 15 min hərbçisini
itirdi ki, onların da 500-ü yüksək rütbəli zabitlər idi.
M.Ə. Rəsulzadə Cənubi Qafqaz və
Baltik xalqlarının siyasi liderlərinin davranışındakı bu fərqi tamamilə təbii və
qanunauyğun sayırdı. Onun fikrincə, bu fərq onunla izah olunurdu ki, Baltik millətləri
Cənubi Qafqaz xalqlarından xeyli əvvəl özlərini bir millət olaraq dərk etmiş və
milli ideallarını formalaşdırmışdılar. Məsələn, Azərbaycan türklərdən fərqli
olaraq, bu xalqlar hələ 1905-ci il hadisələri zamanı milli muxtariyyət tələb
edirdilər. Bu səbəbdən də, Baltik xalqları 1917-ci ildə Rusiya imperiyasının
süqutunu kifayət qədər yetkin vəziyyətdə qarşıladılar.
Beləliklə, Cənubi Qafqaz xalqlarının "İstiqlal bəyannamələri”
rus inqilabı nəticəsində regionda yaranmış duruma onların məcburi
reaksiyasından başqa bir şey deyildi və xeyli dərəcədə özünüqoruma instinktindən
irəli gəlirdi. Baltik xalqlarının analoji sənədləri isə çoxdan gözlənilən bir
hadisə ilə əlaqədar onların şüurlu şəkildə atdıqları bir addım idi. Təəccüblü
deyil ki, Baltik ölkələri o zaman yaranmış fürsətdən yararlanaraq, siyasi məqsəd
və milli ideallarını gerçəkləşdirə bildikləri halda, Cənubi Qafqaz xalqları
müstəqilliklərini qoruya bilməyərək, yenidən Rusiyanın əsarəti altına düşdülər.
Aydın Balayev
(tarix elmləri doktoru)
www.anews.az
Bizi sosial şəbəkələrdə izləyin !